torsdag den 30. juni 2011

Om en uge...

Er det slut med det her...


Min sclerosemedicin som jeg trofast har taget hver anden dag de sidste syv måneder.
Det bliver så fedt, at jeg ikke længere skal huske at tage det, klargøre sprøjter og stikke mig selv.

Min sygdom har været meget aktiv det sidste års tid, hvilket er gået hårdt ud over mine ben. Jeg har især problemer med højre ben, som ikke rigtig vil som jeg vil, og min gangdistance er nede på et par hundrede meter med rollator. Dybt frustrerende at opleve, hvordan man bare bliver dårlige og dårligere. Selvom jeg har forsøgt at tage en dag ad gangen, må jeg da indrømme, at frygten for at ende i en kørestol indenfor et par år har rumsteret rundt i mit hovede af og til.

Men nu er der grund til optimisme, for torsdag starter jeg på ny medicin. Jeg er rykket fra Hillerød hospital til scleroseklinikken på Rigshospitalet, og er der blevet tilbudt noget medicin der hedder Tysabri.
Jeg har hørt og læst mange opmuntrende historier fra folk der får denne medicin, og jeg håber virkelig, at det vil have en positiv effekt på mig også. Og så er der som nævnt den store sidegevinst, at jeg ikke længere skal stikke mig herhjemme, fordi den nye medicin er noget jeg får på Rigshospitalet i drop én gang om måneden.

Samtidig med, at jeg glæder mig til at slippe for sprøjterne, og håber på at det er den helt rigtige medicin for mig, så er jeg også hamrende nervøs. Nervøs for ubehagelige bivirkninger og nervøs for at medicinen ikke hjælper. Ja, nok egentlig bare nervøs fordi det er noget nyt.

Det har været et hårdt år med mange frustrationer og bekymringer om fremtiden, men de sidste uger er der sket meget, og det er som om det hele er ved at falde på plads.

Mere om det en anden dag, for det er en længere historie - men heldigvis en god en af slagsen.





7 kommentarer:

  1. ej hvor er det dejligt det er slut med stikkeriet, og forstår dig så udemærket godt med frustrationerne....
    tak for din besked, den varmede meget
    knus

    SvarSlet
  2. Hold da op, jeg synes altså der er lidt af en fighter i dig - jeg har slet ikke opdaget at du havde så meget at kæmpe med. Jeg håber virkelig det kommer til at lette din hverdag at du skifter præparat, om ikke andet er det da dejligt du ikke hele tiden skal huske at stikke dig selv. Knus

    SvarSlet
  3. Hatten af for dig. Det er en grim sygdom, du kæmper med, men jeg krydser fingre for, at den nye medicin virker som den skal uden kedelige bivirkninger.
    Kh Karen

    SvarSlet
  4. Jeg er glad for Tysbri, har ikke bivirkninger og medicinen har holdt sygdommen nogenlunde nede. Er så glad for du er på vej i den rigtige retning.
    Mange varme hilsner fra Mette.

    http://oddparent.blogspot.com/

    SvarSlet
  5. jeg føler med dig Irene, det er en grim sygdom ,men heldigvis sker der hele tiden nye ting,,jeg vil ønske dig pøj pøj med den nye medicin
    kh, Jip

    SvarSlet
  6. Jeg krydser alle mine fingre for at medicinen vil hjælpe dig og alt vil blive bedre, og jeg siger dig tusind tak for dine venlig og søde kommentarer på min blog!
    Mange hilsner
    Anne

    SvarSlet
  7. Ville egentlig have skrevet en kommentar til dit kanelsnegle indlæg, men kunne ikke finde kommentar "knappen"

    Så her kommer den:

    Mums hvor ser de bare lækker ud - og de hjemmebagte er altid bedre end de købte.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...